اخبار سازمان

در گفت و گو با معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان به مناسبت روز آمار عنوان شد:

اعدادی که توسط مرکز آمار منتشر می شود واقعیت جامعه است    [ +11 | -9 ]

اعدادی که توسط مرکز آمار منتشر می شود واقعیت جامعه است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:به دلیل فضای خاصی که در کشور بواسطه ویروس کرونا وجود دارد به این جمع بندی رسیدیم که همایش روز آمار امسال برگزار نشود.


به گزارش واحد روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان،رییس مرکز آمار ایران می گوید «سرشماری به روش ثبتی مبنا، بهره‌وری در نظام آماری مدرن را ارتقا می‌دهد و بر این اساس، اولین سرشماری ثبتی مبنا برای سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده است.»

جواد حسین‌زاده می گوید« باید نگرشی ایجاد شود که ریزداده‌های دستگاه‌ها در اختیار مرکز ملی آمار قرار گیرد چون ارایه آمارهای رسمی کشور با کیفیت بالا به حمایت و پشتیبانی و تفکر دستگاه‌ها نیاز دارد.»

پر واضح است که برنامه‌ریزی، لازمه توسعه و آمار لازمه برنامه‌ریزی است. براساس اعلام مرکز آمار ایران یکی از ابعاد کیفیت آمار رسمی، باورپذیری در جامعه است و اگر از آمار به‌صورت صحیح استفاده نشود شاخص‌های مختلف مانند تورم، نرخ بیکاری و... کارکرد خود را از دست می‌دهند.
معاون آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان نیز معتقد است آمار و اطلاعات باید جاری و به روز باشد.
طیفوری ضمن قدردانی از کلیه همکاران حوزه آمار و اطلاعات مکانی دستگاه های اجرایی، مدیران و مجموعه همکاران سازمان بویژه حوزه معاونت آمار و اطلاعات به چند سوال خبرنگار ما نیز پاسخ داد.

مشروح گفت و گو با وحید طیفوری، معاون آمار این سازمان به مناسبت اول آبان، روز آمار را در ادامه می خوانید:


آقای طیفوری امسال برای روز آمار چه برنامه هایی دارید؟


از سال 93 تا 98 پنج همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی با حضور مقامات، مدیران کشوری و استانی، اندیشمندان، صاحبنظران و کلیه دست اندرکاران توسط سازمان برگزار شد تا ضمن ارتقای نظام آماری در مورد مباحث مرتبط بحث و هم اندیشی شود. اما اکنون به دلیل فضای خاصی که در کشور بواسطه ویروس کرونا وجود دارد به این جمع بندی رسیدیم که همایش روز آمار امسال برگزار نشود. امیدواریم در سال بعد بتوانیم با مهار کرونا همایش گرامیداشت روز آمار را برگزار کنیم. البته اطلاع رسانی و دسترسی به منابع مرتبط با هفته آمار در سطح کشور به صورت مجازی در سایت سازمان انجام شد.


- تاثیر ویروس کرونا بر اجرای طرح های آمار گیری چگونه بوده است؟


در سال های گذشته نیز اجرای طرح های آماری گاهاً به صورت تلفنی و اینترنتی انجام می شد. اما امسال بخاطر شرایط خاصی که پیش آمد برای حفظ سلامتی همکاران سازمان و سلامتی مصاحبه شونده ها و پاسخگویان خیلی از طرح ها غیرحضوری انجام شد تا در خطر ابتلا کووید 19 قرار نگیرند. انجام بعضی از طرح های آماری نیز به صورت غیر حضوری امکانپذیر نبود ولی با تمهیداتی که مرکز آمار و استان در نظر گرفته ما از ابتدای سال با جدیت و در حد مقدورات طرح های آماری را به صورت تلفنی در دستور کار قرار و انجام دادیم. در مواردی هم که واقعا امکانپذیر نبود به صورت حضوری مراجعه کردیم.


- بطور معمول چند طرح آماری طی سال در استان انجام می دهید؟


بالغ بر 60 طرح آماری موردی( طرح هایی که یک بار در سال انجام می شوند مثل طرح صنعت، معدن، دامداری و غیره)، ماهانه (طرح های تورم، هزینه درآمد و غیره) و فصلی (مانند طرح های قیمت روستایی و شهری و نیروی کار) در سال انجام می دهیم.

 

- آیا طرح هایی هم داشتید که در این شرایط اصلا انجام نشود؟


خیر، طرح های جاری ما در حال انجام است حتی طرح های جدیدی هم داریم. به عنوان نمونه طرح جامع حمل و نقل، طرح تحقیق و توسعه، طرح دامداری ها ویژه حساب های اقتصادی و موارد دیگر بعد از چند سال امسال انجام می شود.

 

- کدام طرح آماری باید حضوری انجام شود؟


به عنوان مثال طرح های گذران وقت را نمی شود تلفنی انجام داد، باید پرسشنامه در اختیار خانوار قرار بگیرد و طی مدت زمان مشخص توسط فرد تکمیل شود.

 

- آمارگیری تلفنی به چه صورت خواهد بود؟


با استفاده از تلفن و مصاحبه تلفنی با پاسخگو در ارتباط خواهیم بود. البته امسال با همکاری مرکز آمار ایران و مخابرات «کال سنتر» راه اندازی کردیم که شماره اختصاصی 2121 مربوط به این سامانه است. به این صورت که با این شماره ما می توانیم با خانوارها تماس بگیریم و با همین شماره آنها هم می توانند با ماتماس بگیرند و به اپراتورهای ما متصل بشوند. یعنی یک شماره واحد و یکسان برای کل کشور و فقط برای آمارگیری های تلفنی اختصاص پیدا کرده است. این امکان هم برای اولین بار در حوزه آماری کشور ایجاد شده و ما جزو استان هایی هستیم که این فضا را در استان راه اندازی کردیم، مراحل تست کاربری آن هم انجام شده و از اول آبان با حضور ریاست محترم سازمان بطور رسمی افتتاح می شود.


- به نظر شما چرا آمارهای دولتی با هم مغایرت دارند؟! به عنوان مثال چرا در یک موضوع واحد چند سازمان یا نهاد، آمارهای متناقض ارایه می دهند؟


نمی گویم خطاهای آماری نیست ولی بعضا خیلی از این نکاتی که شما گفتید به جهت خطای آماری سهوی یا عمدی نیست. خیلی از مواقع مغایرت های آماری که اشاره می کنید ناشی از عدم استفاده از تعاریف یکسان است و این خیلی مهم است. به عنوان مثال شما می توانید در مورد نرخ بیکاری با یک تعریف، یک آمار ارایه دهید و با تعریف دیگر، آماری دیگر. یعنی اگر با توجه به هر تعریف بخواهید آمار ارایه شده را در نظر بگیرید درست است اما اگر بدون توجه به تعریف، آن آمار را نگاه کنید می گویید چند دستگاه در یک مورد چند آمار متفاوت ارایه داده اند. پس این نکته می تواند تفاوت های آماری را ایجاد کند. نکته دیگر طرح فنی مورد نظر است. فرضاً در مورد تورم، قبلا مرکز آمار یک عدد اعلام می کرد و بانک مرکزی عددی دیگر. به دلایل متعدد فنی می توانست این دو عدد با هم مغایر باشد. به عنوان مثال تفاوت در حجم نمونه، تفاوت در تعداد اقلام قیمت گیری و سایر موارد موجب اختلاف در نتایج منتشر شده بود که به رغم درست بودن اطلاعات از نظر فنی منجر به ابهام برای نظام برنامه ریزی و آمار مردم می شد که خوشبختانه به منظور جلوگیری از موازی کاری و اتلاف منابع و جلوگیری از تشتت آماری انتشار آن به مرکز آمار محول شد. از سوی دیگر در بانک مرکزی فقط شاخص قیمت را برای مناطق شهری حساب می کردند ولی در مرکز آمار این شاخص را برای نقاط شهری و روستایی حساب می کردند، بنابراین دو عدد مختلف ارایه می شد.


- خب روستا را می گذاریم کنار، چرا نرخ تورم شهرها از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار متفاوت است؟


در این مورد نیز به لحاظ فنی تعداد کالاهایی که مثلا شما انتخاب می کنید با تعداد انتخابی در مرکز دیگر ممکن است متفاوت باشد. در مرکز آمار از بیش از 400 قلم کالا قیمت گیری می شود. فرض کنید بانک مرکزی نیمی از این کالاها را قیمت گیری کند. بنابراین عجیب نیست انتظار داشته باشیم که اینها با هم تفاوت داشته باشد.


- اصلا چرا در کشور ما نرخ رشد اقتصادی و تورم توسط دو نهاد مختلف اعلام می‌شود؟


براساس مصوبه پنجاه و نهمین جلسه شورای آمار در تاریخ 22/5/98 یگانه مرجع اعلام و انتشار آمارهای رسمی در رشد اقتصادی و شاخص نرخ تورم طبق قانون مرکز آمار ایران است.

 

- اما اگر قرار باشد ما یک تعریف استاندارد از تورم داشته باشیم باید داده هایی که برای بدست آوردن این شاخص استفاده می کنیم نیز استاندارد و یکسان باشد.


بستگی دارد به این که طرح فنی برای بدست آوردن تورم چطور باشد، حجم نمونه چقدر باشد و از چه روشی استفاده شود، میانگین وزنی، حسابی یا هندسی، قطعا نتیجه با هم متفاوت خواهد شد. اگر اینها یکسان نباشد انتظار متفاوت بودن را هم داریم. در دو حالت گفته شده مغایرت بدلیل عدم یکسان بودن مفاهیم و داده ها و متفاوت بودن روش های آماری است. اما در حالت سوم خطاهای آماری، جاهایی است که ما اطلاعات را اشتباه برداشت کنیم. یعنی تولید کننده آمار به روش مناسب اطلاعات را جمع آوری نکرده لذا قابل اطمینان نیست. در خصوص آمارهای رسمی با کنترل و نظارت در بخش فنی درون سازمانی و برون سازمانی سعی می شود خطا کاملا کنترل شود و به دلیل حضور افراد متعدد در مراحل مختلف امکان بروز خطای عمدی به حداقل ممکن می رسد. البته باید یادآور شویم که افراد در استفاده از آمار ممکن است بسته به نگاه خود و یا اغراض شخصی و...برداشت کنند.

 

- سال 98 موضوعی با عنوان «آمارهای ثبتی مبنا» مطرح شده بود.


بله، در نظام آماری ثبتی مبنا قرار است تعاریف، آمار و نتایج در یک پروسه ای آنالیز و به عنوان آمار ثبتی و رسمی منتشر بشود. در این نظام قرار است تمام ریزداده های دستگاه های اجرایی با اتصال به مرکز آمار ایران و همراه با کنترل فنی و مطابق با سایر دستگاه ها به تولید آمار رسمی قابل اطمینان دقیق و بروز اقدام نمایند. لذا در این نظام هر دستگاهی مسول و پاسخگوی آمارهای رسمی منتشر شده خودش است و باید نهایت کیفیت در آن رعایت شود. پس باید شاهد انسجام در تعاریف، پوشش اطلاعاتی در پایگاه آماری و استنادی باشیم که در دستور کار مرکز آمار هست ولی لازمه آن این است که تمام دستگاههای اجرایی به صورت جدی وارد این کار بشوند.


- در مورد به روز رسانی آمار هم لطفا توضیح بفرمایید.

 

به روز رسانی آمار و اطلاعات باید جاری و به روز باشد. البته قاعدتاً در همه حوزه ها نمی توانیم آمار به روز داشته باشیم ولی در حوزه های خاصی امکانش هست و باید آمار به روز داشته باشیم. یک نظام آماری در کشورهای توسعه یافته وجود دارد که چندین سال در آن مسیر حرکت می کنند. در کشور ما نیز مطالعات آن از چندین سال پیش شروع شده و در برنامه سوم آمار تحت عنوان «ثبتی مبنا» مصوب شده است. در نظام ثبتی مبنا تولید آمار به روز محور اصلی کار است. ویژگی بعدی کار دقت بالای اطلاعات با بررسی دقیق، فنی و مکانیزه است تا اطلاعات دریافتی از دستگاه های مختلف با پایگاه داده مطابقت داشته باشد. در چنین حالتی یک دستگاه اجرایی نمی تواند بدون پشتوانه تحقیقی و درست، آماری را اعلام بکند و آمارها در صورتی که دارای کیفیت لازم و درجه اعتبار باشند منتشر می شوند. یعنی بعد از ارزیابی کیفی آمارهای دستگاه های اجرایی قرار است آن آمارها نشان کیفیت دریافت بکنند و در صورتی که قابل انطباق با داده های پایگاه های اطلاعاتی دیگر باشد منتشر می شود. فرضا جمعیت دانش آموزی که در یک شهر توسط آموزش و پرورش اعلام می شود با پایگاه های مختلف مرتبط بررسی و تطبیق داده می شود و چنانچه درست بود انتشار می یابد. بنابراین قرار است در نظام مدرن آماری تمام این فرآیندها با هم کنترل شده و در نهایت به آمار درست دست پیدا کنیم، این باعث می شود علاوه بر افزایش کیفیت اطلاعات، هر لحظه که نیاز باشد اطلاعات در دسترس داشته باشیم. چون در نظام ثبتی مبنا می گوییم هر خدمت و هر عملیاتی که می خواهد انجام شود همان لحظه ثبت شود.



تگ‌ها:  

نظرات

ارسال نظر

نام کاربر:
عنوان:
نظر:
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای ملی, چاپ, ایمیل