اخبار سازمان

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان:

فلسفه بودجه استانی انجام پروژه نیست بلکه برای لکه گیری و جبران نواقص پروژه هاست/ پیشنهاد اخذ عوارض زیست محیطی از گردشگران در ورودی استان های شمالی   [ +106 | -30 ]

فلسفه بودجه استانی انجام پروژه نیست بلکه برای لکه گیری و جبران نواقص پروژه هاست/ پیشنهاد اخذ عوارض زیست محیطی از گردشگران در ورودی استان های شمالی

هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان به ریاست استاندارگیلان و به دبیری کیوان محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و با حضور نمایندگان مردم شهرستان های رشت و آستارا در مجلس شورای اسلامی،  مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران ، در سالن شهید انصاری استانداری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه استان گیلان، در ابتدای این جلسه کیوان محمدی خلاصه ای از توزیع اعتبارات تملک و دارایی استان در سا ل 95 را ارائه داد وافزود: سرجمع این اعتبارات چیزی حدود 415 میلیارد تومان است که از این مقدار به تفکیک حدود 170 میلیارد تومان  بودجه استانی است و 18 میلیارد و 800 میلیون تومان مربوط به 2 درصد نفت و گازاست . همچنین 27 میلیارد و 300 تومان، ماده 180 جدول شماره 10 و 197 میلیارد تومان مربوط به ماده 10 جدول شماره 47 است.

کیوان محمّدی در خصوص شاخص توزیع اعتبارات به تفکیک گفت: میزان اعتبارات تملّک و دارایی استان در سال گذشته، 101 میلیارد تومان بود که امسال به 170 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و هم اکنون شاهد افزایش 69 درصدی در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: 2 درصد نفت و گاز، 16 میلیارد و 300 میلیون تومان در سال گذشته بود که در سالجاری به 18 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است .تقریبا شاهد رشد 16 درصدی هستیم.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت : در سال گذشته الزامات قانونی و مصوبات خاصی را برای ما در خصوص تالاب انزلی، آسفالت راه های روستایی،  ماده 12 قانون برنامه پنجم درباره مساجد و مصلّی ها، زیرساخت شهرک ها و نواحی صنعتی، حوزه های علمیه و ساماندهی گلزار شهدا در نظر گرفته بودند. در حالیکه در سال 95 الزاماتی به آن شکل دیده نشده است ، اما با توجه به اینکه سال گذشته در این خصوص هزینه هایی داشتیم، امسال نیز می توانیم  مجددا با در صدی رشد ،بودجه ای را در نظر بگیریم .  مجموعه الزاماتی را که در نظر گرفتیم کاهش 30 درصدی است برای اینکه ما سال قبل مکلف بودیم ولی امسال مکلف نیستیم و بودجه 66 میلیاردی الزامات به 46 میلیارد کاهش یافته است. بنابراین قدرت مانور بیشتری داریم.

محمّدی در خصوص توزیع بودجه استانی گفت: شاخص هایی را که ما در نظر گرفتیم وبر مبنای آن توزیع اعتبارات صورت می گیرد، عبارت است از شاخص های توزیع اعتبارات استانی مصوب شورای بر نامه ریزی که نیاز به باز نگری دارد و قرار است با عنایت به رهنمودهای استاندار محترم چند جلسه را در سال جاری به تجدید نظر در این شاخص اختصاص دهیم . اما درحال حاضر بر اساس شاخص های قبلی اقدام می کنیم.

محمدی در ادامه جلسه ، میزان مطالبات دستگاههای اجرائی به تفکیک شهرستانها را به عنوان شاخص دوم بیان کرد وافزود: مقایسه اعتبار مصوب (ابتدای سال) و عملکرد (انتهای سال ) در سال گذشته شاخص سوم است.  در سال گذشته درخصوص حقوق و مزایا  ابتدای سال،  154 هزار میلیارد مطرح کردیم در حالی که انتهای سال عدد 168 میلیارد حاصل شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان با بیان اینکه شاخص چهارم، میزان عملکرد تخصیص بودجه تملک استانی در طی 5 سال اخیراست تصریح کرد:  بعضی از سازمانها یا عملکردشان درست نبوده و یا در ارائه گزارش مشکلاتی داشتند. لذا این موضوع را به عنوان یک شاخص در نظر گرفتیم و بعد از این تلاش می کنیم بر همین اساس عمل کنیم.

وی از عملکرد دستگاه های اجرایی استان بر اساس بازدید های کارشناسی به عنوان شاخص پنجم یاد کرد و افزود: این کار به طور مرتب با همکاری سایر نهادی نظارتی مانند سازمان بازرسی در حال انجام است.  از آنجایی که بعضاً زمان لازم برای پوشش دادن همه پروژه ها نیست، لذا طرح "ناظران امین" را زیر نظر شورای نظارت استان ارائه دادیم تا افراد متخصص به منظور سازماندهی بهتر یاریگر ما باشند.

محمّدی با بیان اینکه شاخص ششم الگوی برنامه اجرائی است افزود : در یکی از جلسات شورای برنامه ریزی بر این اساس فرمی را تهیه کردیم که عملکرد دستگاه ها طی پنج سال اخیر مورد توجه قرارداده شد و در آن فرم، برنامه های سال گذشته گزارش داده شد وبر نامه های سال آینده و سال جاری ذکر گردید  . در حقیقت بودجه اختصاص پیدا می کند به کسانی که برنامه دارند و تلاش ما این است که این الگوی برنامه اجرائی را سال به سال تقویت کنیم.

رئیس سازمان  برنامه و بودجه گیلان الزامات و سیاست های اجرایی قانون برنامه توسعه استان را شاخص هفتم عنوان کرد و گفت: شاخص هشتم نیز الزامات وسیاست های کلان برنامه ششم کشور و اسناد  بالادستی موجود در استان است.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار داشت: علاوه بر همین شاخص ها، در خصوص دو درصد نفت و گاز بر اساس شاخص هایی که سازمان مرکزی تعیین کرده، سه شهرستان(رشت، بندرانزلی و آستانه اشرفیه) امکان دریافت آن را ندارند. ضمن آنکه در سایر شهرستان ها بر اساس جمعیت و میزان محرومیت توزیع اعتبار صورت گرفته است.

کیوان محمّدی در خصوص ماده 180 گفت: بر اساس شاخصهایی که برای ما فرستاده شده است ، استانداردهایی تعریف شده که برمبنای آن استانداردها ، متوسط کشوری در خصوص هرشاخص ارائه و مقرر گردیده است و هر شهرستانی که بالاتر از میانگین کشوری باشد امکان دریافت بودجه از ماده 180 را نخواهد داشت و شهرستان هایی که پایین تر از متوسط کشوری باشند می توانند از این ماده، بودجه دریافت کنند. ما توزیع اعتبارات منابع مختلف را به تفکیک برای فرمانداران محترم ارسال کردیم و مقرر شد آنها نظرات اصلاحی خود را برای ما بفرستند .

وی به اعتبارات مربوط به الزامات قانونی که به سهم شهرستان ها اضافه شده است اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس یک درصد اعتبار بسیج موضوع ماده 71 قانون الحاق2، حداقل 8 درصد برای اجرای طرح هادی، 10 درصد برای آب روستایی موضوع بند ب ماده 5 قانون توسعه آب شرب روستایی و سهم 3 درصد اعتبار برای حوزه های علمیه از کل اعتبارات استانی اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان از حضور معاونین سازمان در شورای برنامه ریزی شهرستان ها به منظور توضیح مباحث فصول تملک دارایی خبر داد و افزود: قبلاً 19 فصل داشتیم که امروز به 36 فصل افزایش یافته است. ضمن آنکه تغییراتی در برخی  فصول صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفکیک بودجه های ملّی از استانی اشاره کرد و گفت: همکاران سازمان از بودجه 95، مواردی که در سطح ملّی توزیع می شود را استحصال کردند و برای فرمانداران و مدیران و حتّی برای تاکید بیشتر برای نمایندگان محترم مجلس ارسال نموده اند. همانطور که می دانید 85 تا 90 درصد بودجه در مرکز توزیع می شود و استانها حداکثر 10 الی 15 درصد بودجه را در اختیار می گیرند و اصولاً فلسفه بودجه استانی انجام پروژه های بزرگ  نیست بلکه لکّه گیری و جبران نواقص پروژه هاست.

وی خطاب به مدیران استان گفت: گهگاه از قول مدیران ارشد ملی نقل قول می شود که اگر برای فلان منظور50 % بودجه را استان تأمین کند، بقیه را ما تأمین می کنیم،

محمدی گفت: این خواسته منطقی نیست زیرا آنان از90% بودجه ای که در اختیار دارند تأمین اعتبار می کنند و ما باید از10 % آن را تأمین کنیم.

محمّدی خاطر نشان کرد: 17 تا 20 درصد از 2% نفت به فصل آموزش در بودجه سالجاری افزوده شود و پیشنهاد سال گذشته تداوم داشته باشد، که با عنایت استاندار محترم و مدیران استان پذیرفته شد.

 وی در ادامه از پیشنهاد اخذ عوارض زیست محیطی از گردشگران در ورودی استان های شمالی در کمیته محیط زیست تدوین برنامه ششم توسعه خبر داد و  تصریح کرد:  طبق محاسبات انجام شده حدود 300 میلیارد تومان  اخذ عوارض را می توان صرف حل مسائل زیست محیطی  استان های شمالی نمود.

وی خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران در خصوص آغاز پروژه ای جدید تاکید کرد : طبق قانون بودجه امسال، کسانی که پروژه جدید را آغاز کنند می بایست 50 درصد هزینه های آن را در سال جاری تأمین و پرداخت کنند. به همین دلیل پیشنهاد داریم هیچ پروژه ی جدید آغاز نشود مگر به ضرروت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان در پایان در خصوص برخی شهرستان ها خصوصاً شهرستان آستارا که 3.5 درصد جمعیت استان را داراست  گفت: معمولاً بودجه اختصاص یافته به آستارا، 5.7 درصد است که به نسبت جمعیت آن رقم خوبی است. با توجه به اینکه آستارا نه تنها پیشانی استان، بلکه پیشانی کشور است تلاش می کنیم بودجه های خاصی نیز به آن تعلق گیرد.



تگ‌ها:  

نظرات

ارسال نظر

نام کاربر:
عنوان:
نظر:
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای سازمانی, چاپ, ایمیل