اخبار سازمان

معرفي کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمي سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان   [ +140 | -53 ]

معرفي کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمي سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان

زهرا عقيلي کارشناس مسئول کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمي سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان طی گفتگویی به معرفي کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمي این سازمان پرداخت.


وی با بیان اینکه کتابخانه سازمان دارای فضایی به وسعت 200 متر مربع متمرکز است به تاریخچه آن اشاره کرد و گفت: کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گيلان بر پایه نیاز به یک مرکز اطلاع رسانی و پویا که بتواند زمینه مناسبی را جهت اجرای وظایف پژوهشی، نظارتی و ارزشیابی مدیران و کارشناسان سازمان فراهم کند، در اواخر سال 1362 تاسیس شد.

کارشناس مسئول کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمي سازمان از اهداف کتابخانه سخن گفت و ادامه داد:  شناخت و تامین نیازهای اطلاعاتی و انتشار اطلاعات مورد نیاز جامعه استفاده کنندگان (سیاست گذاران، مدیران، کارشناسان، برنامه‌ریزان، پژوهشگران) در زمینه مسایل اقتصادی، اجتماعی کشور و جهان به منظور ارتقا و گسترش دانش آنان،  انتخاب، گردآوری و سازماندهی گونه‌های مختلف از منابع نوشتاری، دیداری، شنیداری و الکترونیکی حاوی اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش های دستی و ماشینی ( کامپیوتر ) و سایر ابزارهای نوین پردازش و ذخیره سازی اطلاعات،  اشاعه و انتقال اطلاعات اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور از طریق ارتباط و مبادله اطلاعات  با سازمان‌های  ملّی، منطقه‌ای و بین المللی که دارای فعالیت های مشابه با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گيلان هستند و همچنین ایجاد پایگاه‌های اطلاعات تخصصی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی، ایجاد و امکان دسترسی آسان و سریع به منابع اطلاعاتی از طریق امانت مدارک، خدمات مرجع، تکثیر دیسکت های اطلاعاتی و .... از اهداف شکل‌گیری کتابخانه سازمان است.

وی در خصوص وظايف و تشکيلات کتابخانه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گيلان هم گفت: از وظایف اصلی کتابخانه شناخت نیازهای اطلاعاتی جامعه استفاده کننده، انتخاب، گردآوری، سازماندهی منابع اطلاعاتی مناسب و روزآمد نمایی و همچنین اشاعه اطلاعات تخصصی می باشد.

عقیلی بابیان اینکه خدمات فنی کتابخانه شامل دو قسمت سفارش و  تهیه و سازماندهی است تصریح کرد: شناخت نیازهای اطلاعات جامعه استفاده کننده و ارزیابی مستمر سیاست های گردآوری منابع براساس تحولات و تغییرات نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان، انتخاب، سفارش تهیه و گردآوری منابع اطلاعاتی از داخل استان و کل کشور، شناسایی و برقراری ارتباط با سازمان های تولیدکننده اطلاعات اقتصادی- اجتماعی در داخل استان و کل کشور به منظور مبادله مدارک از وظایف قسمت سفارش و  تهیه می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: قسمت سازماندهی نیز دارای وظایف فهرست نویسی، رده‌بندی و  آماده سازی کلیه مدارک تهیه شده  اعم از چاپی و دیداری- شنیداری به نحوی که مراجعان بتوانند  به سهولت، سرعت و  صحت مدارک مورد نیاز را بازیابی کنند و نیز ایجاد هماهنگی با روش‌های توجیه شده از طریق مراجع دارای صلاحیت و همگامی با تحولات جهانی به منظور افزایش سرعت در بازیابی اطلاعات و امکان ورود به شبکه های اطلاعاتی، تخصصی  ملی، منطقه ای و بین المللی می‌باشد.

کارشناس مسئول کتابخانه و مرکز اسناد و مدارک علمي سازمان به بیان جزئیات کتب موجود در مجموعه  کتابخانه هم پرداخت و گفت: تا ارديبهشت 1395 تعداد منابع و مجموعه کتاب های کتابخانه سازمان به 25090 جلد رسید. این مدارک از نظر شکل عبارتند از: کتاب، گزارش‌های سازمان‌های دولتی، پروژه‌های عمرانی و نقشه ها، مواد دیداری-شنیداری. زبان اصلی مدارک فارسی و انگلیسی.

وی اظهار داشت: زمینه اصلی مدارک این کتابخانه مربوط به مسایل توسعه و عمران، آمار فعالیت‌های اقتصادی-اجتماعی، فرهنگی  در سه سطح ملی، منطقه‌ای و  جهانی است. علاوه بر این، کتاب‌های پایه و متون کلاسیک در زمینه علوم اجتماعی، بویژه اقتصاد، آمار (منابع آماري از سال 1335 تاکنون)، برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، مدیریت، جامعه‌شناسی و رشته‌های مرتبط نیز گردآوری می شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه سازمان دارای مجموعه‌ای غنی از کلیه قوانین و مقررات کشور، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از بدو تاسیس تاکنون و جدیدترین آمارهای اقتصادی ایران و جهان است گفت:  این مجموعه شامل 25090 جلد کتاب  و گزارش، بزرگترین بانک فهرست مقالات فارسی ایران نمایه، تعداد محدودی مهم از نشریات ادواری و 991 عنوان دیسکت های مختلف آموزشی و غیرآموزشی است .

عقیلی با شاره به اینکه تعداد اعضای کتابخانه سازمان در پایان اسفند 1394 به 1090 نفررسیده است به بیان اهم خدمات کتابخانه‌ای پرداخت و افزود:  امانت مدارک بر طیق آیین نامه استفاده از کتابخانه سازمان، ارائه خدمات مرجع و پاسخگویی به پرسش‌های تخصصی در بخش مشاور پژوهشگران(بخش مرجع)، تهیه فهرست‌های موضوعی رایانه‌ای (کامپیوتری) از مجموعه کتاب‌ها،گزارشها و مقالات فارسی و غیر فارسی بنابر درخواست مراجعان،  تهیه و ارسال کپی از مقاله‌های مورد نیاز از سایت ایران نمایه بنا بر درخواست متقاضی، تهیه مدارک مورد نیاز اعضا از طریق امانت بین کتابخانه‌ها، برگزاری برنامه‌هایی بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه تازه‌های کتاب در سازمان، سفارش و تهیه کپی یا نسخههای PDF  از مقالههایی که مجله‌های آن در کتابخانه سازمان موجود نبوده از طریق کتابخانه مرکز تهران و برخی کتابخانه‌های استان، دسترسی به هر دو نرم افزار مهم کتابخانه در دسترس‌پذیری اطلاعات کتابشناختی و تمام متن اسناد در سایت رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و سایر استانها،  پشتیبانی از کتابخانه مدیریت مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری بلحاظ نرم افزاری نوسا و ایجاد بانک اطلاعات مدارک برای  آن موسسه اهم خدمات کتابخانه‌ای کتابخانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان است.

وی در پایان گفت: با توجه به توسعه تکنولوژی‌های روز و تغییر محمل‌های اطلاع‌رسانی، بسترسازی و حرکت بسمت کتابخانه‌های دیجیتال ضروری جلوه می‌نماید چراکه تجهیز کتابخانه بعنوان حافظه تاریخی سازمان و ارائه دهنده خدمات برای محققان و پژوهشگران است.



تگ‌ها:  

نظرات

ارسال نظر

نام کاربر:
عنوان:
نظر:
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای سازمانی, چاپ, ایمیل