اخبار سازمان

در مراسم تقدیر از دستگاههای برتر استان در سال 96 عنوان شد:

جشنواره شهید رجایی کارآمدی کمی و کیفی دستگاه های اجرایی را رصد و ارزیابی می کند/ بودجه استانی براساس ارزیابی عملکرد تخصیص پیدا کند   [ +29 | -14 ]

جشنواره شهید رجایی کارآمدی کمی و کیفی دستگاه های اجرایی را رصد و ارزیابی می کند/ بودجه استانی براساس ارزیابی عملکرد تخصیص پیدا کند

صبح روز پنج‌شنبه 12 مهر ماه،  به منظور ارتقای فرهنگ تلاش و تعهد و تقدیر از دستگاههای برتر در ارزیابی عملکرد سال 96، "جشنواره شهید رجایی استان گیلان" با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی سازمان اداری استخدامی کشور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان و مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.


 به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، در ابتدای این مراسم کیوان محمّدی رئیس سازمان در سخنانی ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: شهید رجایی یکی از محبوب ترین و در عین حال مظلوم ترین شهدای انقلاب است و لذا مراسم تقدیر از دستگاه‌های برتر به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده است.

وی جشنواره شهید رجایی را در ادامه برنامه های هفته دولت دانست و افزود: با توجه به وجود ساز و کارهای مشخص برای ارزیابی مدیران و دستگاه های برتر، برگزاری این جشنواره در استان با تاخیر همراه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه جشنواره شهید رجایی کارآمدی کمی و کیفی دستگاه‌های اجرایی را رصد و ارزیابی می کند، گفت: دستگاه ها تلاش می کنند تا بهترین خدمات را به مردم ارجمند ارائه دهند و لذا جشنواره شهید رجایی به نوعی تقدیر و تکریم از ارباب رجوع است. همچنین مدیرانی که ارباب رجوع را مکرم و محترم می دارند، تقدیر و تکریم خواهند شد.

محمّدی با اشاره به تلاش نظام در استقرار دولت الکترونیک طی سال های اخیر، خاطرنشان کرد: دولت الکترونیک موجب شفافیت امور اجرایی می شود، سلامت اداری را افزایش می دهد و وقت ارباب رجوع را کمتر می گیرد. البته تلاش ها در این زمینه به نتایج مثبتی رسیده است، اما تا تحقق کامل آن فاصله داریم.

وی خواستار برگزاری جدی تر جشنواره شهید رجایی در سطح کشور و استان شد و عنوان کرد: جشنواره شهید رجایی در واقع جایگاه دستگاه مدیریتی کشور را مشخص می کند و لذا اگر در شاخص ها کم و کاستی وجود دارد، باید اقدام به اصلاح شاخص ها کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، با بیان اینکه مدیران اجرایی در شرایط بسیار دشواری قبول مسئولیت کردند، یادآور شد: امروز با توجه به شرایطی که کشور ما در دنیا دارد و ناملایماتی که بر سر راه مدیران است، مدیریت کار آسانی نیست.

محمّدی با تصریح بر اینکه دولت از دست اندرکاران اجرایی خودش با جدیت تقدیر و تشکر کند، گفت: بی‌تردید اگر تکریم از مدیران به نیکی صورت نگیرد، در تکریم از ارباب رجوع نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی در پایان، خواستار مشارکت همه دستگاه های اجرایی در ارزیابی عملکرد شد و تاکید کرد: متأسفانه بعضی از دستگاه‌هایی که بودجه ملّی دریافت می کنند، در ارزیابی عملکرد مشارکت ندارند. در حالیکه براساس قانون خدمات کشوری، همه دستگاه ها موظف هستند که نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند. 

 

نگاه اجمالی به علمکرد دستگاه‌های اجرایی استان در سال 96

در ادامه محمدرضا گلی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در سخنانی ضمن قدردانی از مشارکت برخی از دستگاه‌ها در ارزیابی عملکرد تحت عنوان «سامانه‌ مدیریت عملکرد سازمانی»، به بیان اجمالی از عملکرد دستگاه‌ها در سال 96 پرداخت و گفت: استانداری، سازمان توسعه تجارت الکترونیک، اداره کل امور اقتصاد و دارایی، ستاد اقامه نماز، سازمان حفاظت محیط‌زیست و بهزیستی از جمله این دستگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان، افزود: درصد تحقق مجموع امتیازات عمومی و اختصاص 50 دستگاه شرکت کننده در این طرح، 75.93 درصد است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، درصد تحقق شاخص‌های عمومی با احتساب عدم مصداق را 60 و درصد تحقق شاخص‌های اختصاص را 89 دانست و خاطرنشان کرد: در مجموع وضعیت ارزیابی عملکرد استان نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه است. همچنین درصد تحقق محورهای عمومی ارزیابی عملکرد در بخش اصلاح ساختار سازمانی معادل 63 درصد می باشد.

گلی، میزان تحقق دولت الکترونیک را 62 درصد، مدیریت سرمایه انسانی را 73 درصد، شفافیت و مدیریت مالی را 51 درصد، بهبود فضای کسب و کار را 39 درصد، ارتقای سلامت اداری و پاسخگویی را 42 درصد و استقرار نظام مدیریت عملکرد را 75 درصد دانست و گفت: در سه شاخص شفافیت و مدیریت مالی، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سلامت اداری دستگاه‌ها باید با اهتمام بیشتر در سالجاری اقدام نمایند. چراکه وضعیت کنونی مورد قبول و رضایت مردم و مسئولین نمی‌باشد.

وی با اشاره به بیشترین عدم تحقق در شاخص‌ها، اضافه کرد: واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی و سمن‌ها، ارائه خدمات به دفاتر پیشخوان دولت، الکترونیکی کردن خدمات، اصلاح فرایندها، استقرار میز خدمت، مناسب‌سازی و ساماندهی نیروی انسانی، به کارگیری سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت سبز، ارتقای سلامت اداری، صیانت از حقوق مردم، مناسب سازی فضای اداری جهت استفاده از معلولین و جانبازان و تشکیل کارگروه توسعه مدیریت از این جمله است و لذا نیازمند ارتقای این شاخص ها هستیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان ضعف 13 شاخص مذکور را زیبنده نظام اداری ما ندانست و بیان کرد: متاسفانه کارگروه های توسعه مدیریت در دستگاه ها جدی گرفته نمی‌شود. امیدواریم با همت دستگاه‌ها در آینده شرایط بهتری پیش‌روی ما قرار گیرد.

مدیران نسبت به حقالناس مسئولانه برخورد کنند

 علی اصغر جمشیدنژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان نیز در جشنواره استانی شهید رجایی گفت: مدیرانی که براساس الگوی ارزشیابی در شاخص‌های عمومی و تخصصی بهتر عمل کردند، باید مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.

وی با اشاره به ملاک های ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها نسبت به شاخص‌های سنوات گذشته، افزود: اگر خروجی ارزیابی‌ها بین مردم و مدیران عملاً وجود نداشته باشد، نیاز به تجدید نظر در شاخص‌ها داریم. همچنین اعمال نظر مدیریت ارشد استان به عنوان یکی از ملاک‌های ارزیابی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان، عدم مشارکت دستگاه‌ها در طرح ارزیابی عملکرد را یک ضعف اجرایی دانست و تصریح کرد: وقتی از 142 دستگاه تنها 50 دستگاه در ارزیابی عملکرد شرکت می‌کنند، یعنی سایر دستگاه‌ها برای جشنواره شهید رجایی ارزشگذاری لازم را ندارند.

جمشیدنژاد، خواستار ثبت و ضبط اقدامات انجام شده در درون مدیریت شد و خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی که عملکرد خوبی دارند، اما اقدام به ثبت و ضبط عملکرد خود در شاخص‌ها نمی کنند، باعث می‌شوند که سایر دستگاه‌ها با عملکرد ضعیف تر برجسته شوند.

وی با بیان اینکه دولت الکترونیک و سیستمی کردن فرایندهای اداری مانع از بروز مشکلات می‌شود، گفت: مدیران باید پاسخگوی ارباب رجوع باشند و اگر ارباب رجوع تقاضایی دارد، در زمان مناسب و با کار کارشناسی به سرعت پاسخ مخالف یا موافق را دریافت کند. اگر چنین اتفاقی نیفتد، بی‌تردید درون آن سیستم یک نوع بیماری وجود دارد.

معاون استاندار گیلان، وجود ناکارآمدی در سیستم دولتی را متاثر از رفتار مدیران نسبت به حق دیگران دانست و اضافه کرد: مدیران نسبت به حق الناس مسئولانه‌تر برخورد کنند. گاهی سهل‌انگاری یک مدیر موجب می‌شود سرمایه‌گذار که با نوسانات بازار مواجه است، متضرر شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور آمریکا 13 آبان را برای اعمال مرحله جدید تحریم ها علیه ایران انتخاب کرده است، یادآور شد: طی ماه‌های اخیر اتفاقات زیادی در بازار ارز رخ داد که نامتعارف و آزاردهنده بود و دولت نقشی در آن نداشت، زیرا برای هیچ دولتی مناسب نیست که عدم ثبات اقتصادی را جزو هدفگذاری خودش قرار دهد.

وی ارز را یکی از سیاست‌های مهم دکتر روحانی دانست و بیان کرد: کاهش قیمت ارز در روزهای گذشته ناشی از حضور رئیس جمهور در سازمان ملل و ایراد صحبت های منطقی و خردمندانه با ادبیات دیپلماتیک بود. همچنین حمایت از برجام در شورای امنیت و انتقاد از خروج آمریکا از این معاهده و تعیین سیستم مالی اتحادیه اروپا در خرید روزانه یک میلیون بشکه نفت موجب می شود در آینده نزدیک وضعیت اقتصادی کشور سامان بیشتری پیدا کند و شرایط مناسب برای رشد اقتصادی فراهم شود.

 

بودجه استانی براساس ارزیابی عملکرد تخصیص پیدا کند

 در ادامه علاءالدین رفیع زاده رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور  در سخنانی با بیان اینکه خروجی جشنواره شهید رجایی در نهایت به مردم منتهی می‌شود، گفت: زمانی عملکرد خوبی خواهیم داشت که مردم از خدمات راضی باشند.

وی با اشاره به آغاز ابلاغ مصوبه مربوط به برنامه اصلاح نظام اداری، افزود: مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری، ارائه خدمات در فضای رقابتی، مدیریت سرمایه انسانی، بهبود نظام ها و فناوری های مدیریتی، توسعه فرهنگ سازمانی، صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری، ارتقای پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد نظام اداری، مدیریت بهره وری نظام اداری و اجرایی کشور و نظارت و ارزیابی، 10 برنامه اصلاح نظام اداری می باشد.

رئیس امور مدیریت عملکرد و ارتقای فرهنگ سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور، با بیان اینکه ما با ایده‌آل‌هایی که شایسته کشور است فاصله قابل توجهی داریم، گفت: همه ما در موفقیت‌ها و ضعف‌ها سهیم هستیم و لذا باید تلاش و برنامه ریزی دقیقی را شروع کنیم.

رفیع زاده ادامه داد: برنامه جامع اصلاح نظام اداری که در دولت یازدهم به عنوان یک برنامه سه ساله تدوین و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده بود، در سال 96 به اتمام رسید لذا امسال دولت برنامه جدیدی را تصویب و ابلاغ کرده است و این برنامه بدون همکاری دستگاه‌ها با سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه میسر اجرا نخواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای عملیاتی کردن این برنامه، خاطرنشان کرد: ما در برنامه قبل با همکاری همه دستگاه‌ها اهداف کمی را برای هر کدام از دستگاه‌های اجرایی مشخص و تدوین کردیم و تجارب لازم را به دست آوردیم لذا سرعت ما در اجرای برنامه امسال باید مضاعف شود تا بتوانیم خدمات بهتر و مناسب‌تری را به مردم ارائه دهیم.

رئیس امور مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور، با اشاره به نقاط ضعف برنامه قبل در تدوین اقدامات اجرایی دستگاه‌ها به ویژه در استان‌ها، متذکر شد: امسال سه قالب «سطح ملی»، «برش استانی» و «پروژه‌های اجرایی قابل پایش ادواری» را برای برنامه طراحی کردیم که متاسفانه همه دستگاه‌ها در قالب سوم با مشکلاتی مواجه هستند.

وی لازمه رفع نقاط ضعف برنامه امسال را همکاری مدیران دستگاه‌های اجرایی با ستاد مربوطه و سپس همکاری دقیق و جدی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان دانست و عنوان کرد: نباید با مشارکت پایین دستگاه‌ها در طرح ارزیابی عملکرد مواجه شویم.

رفیع زاده، با بیان اینکه «تفاهم نامه» در برنامه قبل جایگزین «توافق نامه» در برنامه امسال شده است، ادامه داد: فعالیت‌ها و خدماتی که دستگاه‌ها از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌گیرند، باید منوط به اجرای برنامه‌ها باشد. در واقع بودجه استانی باید براساس ارزیابی عملکرد تخصیص پیدا کند. وقتی یک دستگاه حاضر نیست در قبال شاخص‌هایی که در راستای خدمت رسانی مناسب به مردم تعریف شده، پاسخگو باشد، دلیلی ندارد که از امتیازات بیشتر برخوردار گردد.

وی روند تحول اداری و اصلاح نظام اداری از یک طرف و فعالیت های تخصصی از طرف دیگر را کند دانست و اضافه کرد: باید تعامل و همکاری دستگاه‌ها در مرحله برنامه‌ریزی صورت بگیرد و اهداف و پروژه‌های اجرایی در سطح ملی مشخص و توافق‌نامه‌ها با جدیت دنبال شود.

رئیس امور مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور، هدف از تصویب کارگروه‌های استانی برنامه اصلاح نظام اداری را تعامل بیشتر با دستگاه‌های اجرایی و تسهیل در تصمیم‌گیری‌ها دانست و تاکید کرد: برای عملیاتی کردن برنامه نیازمند افراد خاص با تفکر خاص و انرژی خاص هستیم. لذا طرح ارزیابی عملکرد برنامه‌ها با استفاده از افراد علاقمند، پرانرژی و جوان به صورت پایلوت در سطح ملی انجام شود.

وی ارزیابی عملکرد برنامه‌ها را بسیار مهم دانست و یادآور شد: امروزه شیوه‌های ارزیابی عملکرد به عنوان ابزار اجباری نظام‌های مدیریتی محسوب می‌شود. در واقع مدیریت عملکرد جایگزین واژه «مدیریت» شده و فرایند مدیریت را از ابتدا تا انتها مدیریت می کند.

رفیع زاده، با بیان اینکه تحول در نظام اداری و مدیریتی زمان بر و نیازمند فرهنگ‌سازی است، خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات درصد موفقیت سایر کشورها نیز پایین است، اما انتظار داریم با استفاده از تجارب موجود، سرعت بیشتری داشته باشیم.

وی با تصریح بر اینکه الکترونیکی کردن فرایندهای اداری نباید جنبه نمایشی داشته باشد، گفت: باید از تحلیل‌ها، آسیب‌شناسی و نتایج ارزیابی عملکرد استفاده کنیم و مبنای بهبود عملکرد خود قرار دهیم. بی‌تردید جزییات ارزیابی عملکرد برای دستگاه‌های اجرایی راهگشا خواهد بود.

رئیس امور مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی کشور، ارزیابی‌ها را براساس معیارهای مشخص دانست و اظهار کرد: شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی عملکرد باید هم راستایی و هم‌پوشانی داشته باشد و دستگاه‌های منتخب با نظرسنجی مردمی مطابقت داشته باشد، زیرا اگر مردم خروجی این ارزیابی را مشاهده نکنند، عملا کاری از پیش نبرده ایم.

در پایان با اهدای لوح تقدیر و تندیس جشنواره از دستگاه های برتر استانی تجلیل بعمل آمد.



تگ‌ها:  
پست شده توسط: روابط عمومی
شاخه: خبرهای سازمانی, چاپ, ایمیل